A kétnyelvűség hatása a nyelvtanulásra

2024.04.27.

Azok a családok, ahol az anya és az apa anyanyelve különböző, általában megállapodnak abban, hogy melyik lesz az a nyelv, amelyet otthon beszélnek, vagy pedig mindkettőt egyformán használják születendő gyermekeik körében. Előfordul olyan is, ha mindkét nyelv ritkán beszélt, hogy közös nyelvként az angolt választják. Ilyenkor a kisgyermek nem is kétnyelvű, hanem háromnyelvűvé válik.

 

Beszéljünk minél több nyelvet!

 

Sokan szerencsésnek mondják azokat a gyermekeket, akik többnyelvű családba születnek, de bizonyos feltételek mellett bárki elérheti, hogy professzionális szintre emelje nyelvtudását az általa választott nyelvből. A Magyarország Több Nyelven Beszél nyelviskola tanítási módszerei merőben eltérnek mind az állami oktatásban, mind pedig más nyelviskolákban alkalmazott módszerektől.

Egyik sajátosságuk, hogy igen alaposan megismerik a jelentkezőt és az ő eddigi nyelvtanulási tapasztalatait, készségeit. Kikérdezik motivációiról és ennek megfelelően ajánlanak neki több nyelvtanárt is. Ezek után a jelentkező maga dönti el, hogy kivel szeretne “együtt dolgozni”. Így elkerülhetővé válnak későbbi félreértések, valamint nézeteltérések, amelyek személyes, érzelmi szálakból fakadnak. Egy ilyen kiválasztási folyamat hatására sokkal eredményesebb a nyelvtanulás.

 

Egynyelvű versus kétnyelvű fejlődés

 

A kutatók előszeretettel vizsgálják azon kisbabák és kisgyermekek agyi fejlődését, akik többnyelvű családba születnek bele. Kutatásaik eredményeképpen megállapították, hogy azok az újszülött babák, akik kétnyelvű háztartásban nőnek fel, 11 hónapos korukra mindkét nyelv hangjait egyformán jól megértik és dolgozzák fel.

 

Ugyanis esetükben ugyanolyan ütemben fejlődnek a nyelvi készségek, mint az egynyelvű gyermekeknél, csak párhuzamosan mindkét nyelvre vonatkozóan. Az első szótagokat és szavakat ugyanabban az életkorban kezdik produkálni, mint az egynyelvűek. A kétnyelvűség hatására valójában az összesített szókincsük állománya megegyezik, de inkább nagyobb, mint az egynyelvű gyermekeké, hiszen számos szót fognak tudni már egészen kicsi korban kétféleképpen.

 

Alaptalan aggodalmak

 

Sok szülő és pedagógus osztotta abbéli aggodalmát, hogy ha egy gyerek már egészen kiskorban két nyelven kezd el beszélni és tanulni, igazán egyik nyelvet sem fogja megtanulni, érteni és hogy a több nyelven való beszéd zavarodottságot vagy késedelmet okozhat a nyelvi készségekben. De a kutatások rávilágítanak arra, hogy ezek az aggodalmak teljesen alaptalanok. A sokak által tapasztalható “kódváltás” nem a zavarodotsság jele, hanem a gyerekeknél alkalmazott stratégiai eszköz. Ahogy a fentiekben utaltunk rá, a kétnyelvűeknél még nagyobb szókincs várható a későbbiekben, mint az egynyelvű társaik esetében.

 

Ehhez természetesen szükséges a szülők és a tanárok megfelelő hozzáállása is, ugyanis a két különböző nyelv megfelelő támogatása segíthet abban, hogy a többnyelvű gyermekek az általános iskola első vagy adott osztályáig felzárkózzanak az egynyelvű normákhoz.

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!